2010/10/24

Mombasa

De smutsiga vägarna vars trottoarer är kantade av försäljare, av allt från flip-flops och smycken till godis och kokosnötter, myllrar av liv. Färggranna tyger, saronger och exotiska klänningar pryder de höga väggarna inne hos försäljarna. I en tvärgränd hoppar en grupp barn hopprep, och en tillsynes undernärd katt stryker längs husväggarna. Från marknaden sprider sig dofter av starka kryddor, teer och exotiska frukter, ut på gatorna där de blandas med lukter från såväl skräphögar som godis- och konfektstånd. Kakofonin av köpslående, tutande, och det ständiga sorlet från folkmassorna överväldigas plötsligt av den melodiska bönen från en närliggande minaret. Hettan är nästintill olidlig för den lilla grupp svenskar som ilar nerför Mombasas gator i baksätet på en liten tuk-tuk.

Mombasa var verkligen speciellt. Efter en knapp vecka vid Kenyas kust har jag fått uppleva en helt annan sida av detta land. Den måttliga värmen byttes ut mot extrem hetta, arkitekturen var arabisk-inspirerad, folk klädde sig och tedde sig annorlunda – det var som ett helt annat land. Väl där kopplade vi av vid poolen, roade oss på ett vattennöjesfält, besökte ruiner, snorklade i Indiska oceanen m.m. Jag trampade även olyckligtvis på en sjöborre, något som jag dock inte lät förstöra min semester. Jag var med om mycket mer än vad som får plats i ett inlägg, se det här endast som en kort introduktion i vad som förhoppningsvis kommer att bli en intressant och läsvärd serie inlägg med många bilder om min tid i Mombasa.

3 kommentarer:

  1. Hola ,yo seré una asidua visita en tu ´pagina, lo veo super lindo e interesante, por supuesto será en español, gracias y saluda a Anna,espero esté mejor

    SvaraRadera
  2. Heja Christoffer. Kul att få ta del av dina upplevelser också.
    Hälsningar Karina

    SvaraRadera
  3. Bra och målande beskrivning av Mombasa, jag får en bild och även luktförnimmelser, tråkigt med sjöborren! Fortsätt skriv när du har tid, hälsningar familjen Nomell i Vårberg

    SvaraRadera